Bevezető

az üzleti döntésekhez nélkülözhetetlen gazdasági hír- és információszerzés, gazdasági és ipari kémkedés, competitive intelligence gazdasági és jogi szempontból vizsgálva

Támogatás

A blog kizárólagos támogatója az Ungarnconsulting

Alapvetés

2013.09.12. 12:06 competitive intelligence

Szándékaink szerint az Üzleti hírszerzés blog nem csak cikkek és bejegyzések halmaza, hanem a néha-néha előforduló elkalandozások mellett meghatározott szakmai szempontokat követve, strukturáltan igyekszünk bemutatni egy a hazai szakirodalomban kevésbé vizsgált témát. (Egyúttal tisztelettel adózunk és innen is üdvözöljük a kevés számú szerzőt és szellemi műhelyt!)


Határozottan különbséget teszünk a legális üzleti hírszerzés (versenytárselemzés) és az illegális gazdasági (ipari) kémkedés között, erre nem lehet elégszer felhívni a tisztelt Olvasók figyelmét. Létezik egy jogi és módszertani határ, amely az üzleti hírszerzést a kémkedéstől elválasztja, a legálist az illegálistól megkülönbözteti. Hosszútávban gondolkodó racionális szervezetnek nem lehet célja ezen határ átlépése, az illegális megoldások csak rövidtávon jelenthetnek versenyelőnyt.
A két fogalom, az üzleti hírszerzés és a gazdasági kémkedés ugyanakkor csak eszközeiben különbözik egymástól (meg persze még sok mindenben, pl. jogi keretek), céljaik azonban azonosak: gazdasági jellegű információk beszerzése és elemzése abból a célból, hogy ezáltal versenyelőnyt kovácsoljunk magunknak. Mindkét részterület vizsgálata szerves részét képezi az Üzleti hírszerzés blognak, egyrészt a területek nyilvánvaló dogmatikai kapcsolata miatt, másrészt a szerző személyes érdeklődése okán is.  A gazdasági kémkedés esetében egyrészt a védekezés jelenti a fő szempontot, másrészt bemutatunk néhány ismertté vált esetet, míg az üzleti hírszerzés esetében jóval komplexebben vizsgáljuk a szakterületet, pl. gazdasági és jogi megközelítés, jogi szabályozás, információk beszerzése és elemzése bemutatására is sor kerül.


További lényeges pont a blog szerkesztése szempontjából az üzleti információszerzés újszerű megközelítése.
Az üzleti információk a szakirodalomban jellemzően defenzív megközelítésben szerepelnek, azaz olyan fogalomként értékelik, amely rendkívül fontos az adott vállalatnak, ezért védeni kell, elvesztése jelentős gazdasági hátrányt eredményez. Ennek valóságtartalmát és relevanciáját nem is vitatjuk, fontos hangsúlyozni azonban, hogy az üzleti információ offenzív megközelítése rendkívüli versenypotenciált rejt magában.
Az a vállalat, amelyik ismeri versenytársai stratégiáját, legalábbis annak legális módszerekkel feltérképezhető részeit, jelentős versenyelőnyhöz juthat. A konkurenciától mindig lehet tanulni, a pozitív, jól működő megoldásokat át lehet ültetni a saját vállalatunk gyakorlatába, vagy a feltárt negatív dolgokat, hiányosságokból pedig versenyelőnyt lehet kovácsolni. 


Ehhez persze folyamatosan figyelni és elemezni kell a versenytársak viselkedését, a piaci változásokra adott reakcióit.


Ez nyilván nem merülhet ki abban, hogy valamelyik webes keresőben rákeresünk a versenytársunk nevére, majd megnézzük az első oldal első 3-4 találatát. Ez nyilván elengedhetetlen része a versenyelemzésnek, ugyanakkor blogunk azért ennél lényegesen szofisztikáltabb megoldásokat is bemutat.
Végül az alábbi idézettel kívánok az Olvasóknak kellemes és hasznos olvasást:


„Az információ hatalom, ha jól használod győzelem”

üdvözlettel,
a Szerző

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletihirszerzes.blog.hu/api/trackback/id/tr785508745
süti beállítások módosítása